lørdag 4. juli 2015

Langorv og stuttorv - Slåttonna på gammelt vis


Vi tar slåttonna på gammelmåten her oppe på gården i sommer. Langorven har fått nytt blad og en ny er kommet til - det er mange som vil prøve seg. 


De gamle hesjestaurene skal fram igjen i år. Vi er så gamle at våre foreldre hesjet da vi var små, men det er masse vi må lære. Idag fikk vi god brynehjelp av en eldre nabo. Gøy å lære nye ting, særlig når det gjelder å ta vare på kulturarven vår.

Svisj svisj svisj...
kontra støyende brumming og bensinlukt og maskiner som ikke vil starte.
Nå skal det sies at det kun er noen små dyr vi skal ha vinterfôr til, så vi trenger ikke de store mengdene. Man får virkelig respekt for tidligere generasjoners arbeidsinnsats når man står slik i åkeren. 


Stuttorven 
Denne er noen år gammel og festet med lærreim slik det var vanlig før.

Haymaking - the old way.
An educational Summer for us all. No mobiles or computers have been used. Lots of fresh air, sunshine and learning old skills.

Pam xx


5 kommentarer:

  1. Så flinke dere er - som er i gang med slåtten på gamlemåten �� jeg er også så gammel at jeg har fått med meg slåtten på gamlemåten - med hesjing - og så kjørte vi inn høyet med hest og kjerre :-) det er gode barndomsminner :-)
    Lykke til med slåtten :-)

    SvarSlett
  2. Så koselig, om en mye jobb å slå på gamlemåten.
    Flinke dere som lærer neste generasjon hvordan det var.
    Ønsker deg en fortsatt velsignet god sommer :)

    SvarSlett
  3. Hei Pam,
    Jeg er sikker på at dette vil være en flott sommer de aldri glemmer.
    Stor klem,
    Giac

    SvarSlett
  4. Ååå pass bena ! Jeg har prøvd meg på ljå noen ganger , og er livredd jeg skal få den rett i bena i stedet for å ta gresset , for det er ikke lett , jeg klarer det ikke. Drømmen er selvsagt nyslått høy som henger så fint på hesjer ! Klem

    SvarSlett

Thank you for leaving a few words, I love your comments