onsdag 16. oktober 2013

Gamle overtrekkslaken m.m. - Old sheets with monogram, miniatures etc.


Her i forrige uke gjorde jeg et kupp hva gamle skatter angår. Det er ikke ofte jeg kjøper ting lenger, heller ikke brukt, men enkelte ting har jeg vært på jakt etter lenge. En av disse tingene er gamle overtrekkslaken. De er flotte å bruke på en gammel seng i kontrast til ubehandlede laftede tømmervegger, som duk eller som gardin. Jeg var så heldig å få kjøpt tre stykker til kr 200,-. Det største, med to putetrekk gav jeg hundre kroner for, de to andre gav jeg femti kroner hver for. De er alle i god stand. Det kaller jeg et kupp :).


I don`t often buy anything (ok...perhaps a few craft supplies ;) ) but there are certain things I am constantly on the lookout for. One of these is old sheets with monogram and handmade lace. Last week I found these three beautifully kept treasures for a very low price. This kind of sheet is lovely on an old bed in contrast to thick dark timber walls, as tablecloths or even as a pretty curtain e.g. in a bathroom. I am thrilled and now I can tick one more thing off my list :).


Crafting on for Christmas.


All four of my babies have used these tiny socks. Along with an old windowpane, an old wash board and a couple of pegs made a striking decoration for the bathroom.

Alle mine fire barn har engang brukt disse bittesmå sokkene. Sammen med et gammelt vindu,vaskebrett, klesklyper og litt annet småtteri ble de et koselig stilleben på badet.


 Heather is one of my favourite decortations for Autumn. Another thing my gran used to love. I love things that remind me of her and I love the colour and texture.


Lyng er vakkert om høsten. Den var en av farmors favoritter også og jeg er veldig glad i ting som minner meg om henne. Hun representerer så mye godt for meg.

(The basket of wool and knitting needles is for the Mousehouse. I used embroydery cotton for the balls of wool and pins for knitting needles. The birthday cards are for the Little house in the woods I think)

Finally some miniatures! I have been working on miniatures but I need to get better at showing what I am up to.

I have two miniature projects:

1. The little House in the Woods.

2. The Mousehouse.

"The little House in the Woods" I am well into and there will be an update on that very soon.
The "Mousehouse" is a dream I have had since I was a little girl. I have finally found a three cornered, three story, cupboard for the project and the Mousehouse is in the planning atlast. My greatest inspiration is Brambley Hedge and The Borrowers, Astid Lindgren and Alf Prøysen, loooved those stories.

Endelig noen miniatyrer.
Jeg har to prosjekter som jeg jobber med:

1. Huset i skogen

2. Musehuset

Huset i skogen er jeg godt igang med og det kommer en oppdatering på det snart. Musehuset har jeg drømt om å lage siden jeg var liten. Nå har jeg omsider fått tak i et hjørneskap med tre hyller jeg synes passer til prosjektet. Hovedinspirasjonen min er Tornekrattet og Lånerne, Per Pusling og Alf Prøysen. Er et stort barn, ja, innrømmer det gjerne :)

Ønsker alle en nydelig dag!
Hope everyone has a really good day!

Pam xx

18 kommentarer:

  1. I love beautiful old sheets too, Pam. The heather is beautiful. I wish we had that here. xo Laura

    SvarSlett
  2. Jag är lycklig ägare av flera fina broderade lakan. Min dotter hade dukat med några avdem på sitt bröllop. Jag har fått dem av min svärmor. Just nu har jag projekt att sy gardiner av ett par. Det ska bli spännande att se dina miniatyrer! Ha en fin vecka! Kram/Finas mammis

    SvarSlett
  3. Så spennende prosjekter du holder på med :-) Det blir sikkert moro å holde på med !!!
    OG litt av noen skatter du har fått tak i - heldige deg :-) De gamle laknene med monogram er jo så fine...
    Jeg så du hadde laget så mange fine kort - tusen takk for inspirasjon - alltid moro å se andre siden kort når man lager selv.. Da får man alltid litt nye tips og ideer...
    Ha en kjempefin dag :-)

    Lena

    SvarSlett
  4. Ja, det var et kupp!
    Jeg har sånn etter mormor med hardangersøm på kanten, veldig fint :)

    Gleder meg til å se mer av prosjekten dine!
    klem

    SvarSlett
  5. Oh, I love the heather in that basket!

    SvarSlett
  6. Lovely photos, Pam...the heather is so beautiful!

    SvarSlett
  7. I'm so excited to see your cute miniatures and hear about your miniature projects! I'm looking forward to seeing more soon! xo Jennifer

    SvarSlett
  8. Det var litt av et kupp, ja! Ellers lar jeg meg inspirere til å tenke litt på julekortene, tida går jo som alltid veldig fort...

    SvarSlett
  9. Hei Hei! Så heldig du har vært med kjøp av overtrekkslaken...,for meg ser det ut som de nydeligste sengetepper:-) Du har den flotteste utsikt jeg har sett på lenge - ut av vinduet der du hadde lakenene. Så heldige barna dine er, som har en mor med minner og som tar vare på minner :-) Jeg tror det er en veldig viktig egenskap! Ønsker deg og dine en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
  10. Koselig med slike gamle overtrekkslaken når
    en skal re opp ei gammel seng. Jeg her etpar som
    jeg bruker som gardinkappe. Har bare brettet de over
    gardinstanga for jeg klarer ikke å klippe i de.
    For et nydelig julekort du har laget.
    Det prosjektet ditt høres spennende ut.
    Ha en herlig dag :)

    SvarSlett
  11. Hej Pam !!! Så fina lakan . jag har några sådana också . Ett par sydde jag om till gardinkappor. De passar så bra i vårt gamla hus.
    GRATTIS PAM du gissade närmast på mina tomater . Sänd mig din adress så skickar jag en liten gåva till dig . Kram Eva

    SvarSlett
  12. Ja, det var litt av et kupp må jeg si ! LEKKERT :) Lyng er en nydelig høstplante !
    Tusen takk for koslig kommentar, klem.

    SvarSlett
  13. Hei :-)
    Takk for gode ord på bloggen min :-)
    det gjorde godt :-)

    ps - akkurat de labbene har mine "små" hatt også :-)

    SvarSlett
  14. Those little socks are so sweet. They are family heirlooms now.. waiting for grandchildren!
    I too love old linen.
    Gill

    SvarSlett
  15. Hi Pam. I will be excited to see your owls. Genie's arrived today and they are so cute. I don't think I got back to you but we are swapping 5.....since there are six of us. Can you please send $10 for mailing and of course I need your mailing address. I asked the others for $5 but because you are across the pond. I love your blog. I can't seem "to follow". I think the problem is that part of the following is not in English and I am clicking on the wrong them. I really do want to follow. ((((HUGS))))

    SvarSlett
  16. I love your linen sheets! So pretty! I also have wonderful memories of my grandmother. Looking forward to seeing your miniatures.

    SvarSlett
  17. Så nydelig , du var jammen heldig som fikk tak i de flotte overlakene og for DEN prisen !!! Så koselig det ser ut på trappen din og stillebenet på badet var kjempefint !!! God kveld til deg Pam ! Klem

    SvarSlett
  18. "We're going to have quite a few different types of applications using this technology," says Mario Capecchi hermes outlet Mario Renato Capecchi (born 6 October 1937) is an Italian-born American molecular geneticist and a co-winner of the 2007 Nobel Prize in Physiology or fendi outlet Medicine.[1] of the University of Utah The University of Utah (also The U or the U of U or the UU), located in Salt Lake City, is the flagship public research prada handbags university in the state of Utah, and one of 10 institutions that make up the Utah rolex replica System of Higher Education. in Salt Lake City.

    SvarSlett

Thank you for leaving a few words, I love your comments